یادداشتها
نشست «باز باران…»
آیا علم چیزی جز یک بازی کودکانه است؟
اکثراً فکر میکنیم اگر بچههایمان بخواهند دانشمند شوند، باید ابتدا مدرسه و دانشگاه را تمام کنند و سپس، در آزمایشگاههای پیچیده با روشهایی سخت و بغرنج، نظریۀ علمی تولید کنند. اما واقعیت این است که ما بعد از سپریکردن سالهای طولانی تازه میرسیم به جایی که همان اول بودهایم: دوران کودکی. روانشناسان میگویند الگویی که کودکان در بازی و کنجکاویهایشان به کار میگیرند همان روشی است که دانشمندان بزرگ با آن به اکتشافات علمی میرسند. این مقاله به قلم هنری کاولز و به ترجمۀ علی برزگر در ترجمان منتشر شده است.
بازیکردن پدرها با بچههایشان چه تأثیری بر آیندۀ کودک دارد؟
کودکینکردن
کمتر، بیشتر است
جایزهای برای اولنشدن
دزدیدن رویاها را متوقف کنید
برای تربیت بچهها، تنبیه و تشویق زیادی ممنوع
دور و برمان پر است از پدر و مادرهایی که با سادهترین شیرینکاری فرزندشان به وجد میآیند و انواع تشویق و تحسین را نثارش میکنند و با اولین بدقلقی برآشفته میشوند و سر فرزندشان داد میزنند. اما تربیت فرزند همیشه اینطور نبوده و همهجا هم اینطور نیست. مایکلین دوکلف در کتاب جدیدش، با مطالعۀ تاریخ فرزندپروری و سفر به سه قاره با دختر سهسالهاش، پیشنهاداتی برای اصلاح شیوۀ تربیت فرزندانمان دارد. او جایی در کتاب تازۀ خود به والدین توصیه میکند بیشترِ اسباببازیهایی را که برای بچههایشان خریدهاند دور بیندازند. این توصیه خیلی افراطی است، اما دوکلف طوری بیانش میکند که به نظرمان کاملاً منطقی میآید «بچهها بدون این چیزها دویستهزار سال را سرکردهاند».