برای تربیت فرزندانمان شاید بهتر باشد نگاهی به شیوههای گذشتگان بیندازیم
1.
گفتوگوی جو پینسکر با مایکلین دوکلف، آتلانتیک— مایکلین دوکلِف، که از نویسندگان سازمان رسانهای ان.پی.آر۱ است، جایی در کتاب تازۀ خود به والدین توصیه میکند بیشترِ اسباببازیهایی را که برای بچههایشان خریدهاند دور بیندازند. این توصیه خیلی افراطی است، اما دوکلف طوری بیانش میکند که به نظرمان کاملاً منطقی میآید «بچهها بدون این چیزها دویستهزار سال را سرکردهاند».
عنوان کتاب دوکلف این است: شکار، جمعآوری، فرزندپروری: آنچه فرهنگهای کهن میتوانند دربارۀ هنر گمشدۀ تربیت کوچولوهای شاد و مفید به ما بیاموزند. این کتاب بر اساس تحقیقات مفصلی نوشته شده و شامل لحظات فراوانی از این دست است، لحظاتی که نشان میدهد راهبردِ آمریکاییِ تربیت فرزند، در بهترین حالت، عجیب و غیرعادی است و در بدترین حالت، نتیجۀ عکس دارد. دوکلف مینویسد:«وقتی نوبت به مسائل بچهها میرسد، فرهنگ ما غالباً همه چیز را برعکس برداشت میکند». دوکلف زمانی به این نتیجه رسید که با دخترش، که آن موقع سه سال داشت، برای دیدن پدر و مادرها و آموختن از آنها به مناطق مختلفی سفر میکرد، از جمله دهکدهای مایایی در شبهجزیرۀ یوکاتانِ مکزیک، شهر اینوئیتها۲ در شمال کانادا، و قبیلۀ مردمِ شکارچیجمعآورنده۳ در تانزانیا. او در حین گشتوگذارهای خود شاهد بچههای سازگار و بیدردسری بود که هرچه داشتند سخاوتمندانه با خواهر و برادرهایشان قسمت میکردند و کارهای خانه را، بیآنکه کسی از آنها بخواهد، انجام میدادند. دوکلف مراقب است سوژههایش را موجودات عجیب و نادری به تصویر نکشد که «در گذشته جا ماندهاند»، بلکه آنها را خانوادههایی مدرن و امروزی نشان میدهد که همچنان به روشهای تربیتی ارزشمندی پایبندند، روشهایی که قدمتشان احتمالاً به دَهها هزار سال پیش برمیگردد. بهتازگی، با دوکلف راجعبه این روشها صحبت کردهام. خلاصۀ تصحیحشدهای از گفتوگوی ما را در زیر میخوانید.متن تست
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
متن تست
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
متن تست
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.